Sessió teòrica del dilluns 12 d'octubre de 2020: "LA PLANIFICACIÓ".

INICI DE LA SESSIÓ:

La Maria Castillo enuncia què treballarem en aquesta sessió. De fet, comença comentant que ha adaptat la classe en funció del què vam parlar a l'anterior i diu que aplicarà un canvi de metodologia. Avui la classe és teòrica.

A continuació dedica uns minuts a recordar entre tots els conceptes apresos fins ara. Això ens serveix per a fer memòria, però també per acabar d'aclarir conceptes i veure si els anem assolint correctament. La Maria pren el rol de guia en un "debat" llençant preguntes com: "què hem fet fins ara?". La Maria facilita que ens sentim còmodes per a respondre. Ens escolta i ens guia. Reflexionem breument i arribem a:

  • Com planificar les classes
  • Preguntes a fer-nos quan ens proposen una feina
  • Rols del professor
  • Objectius
També comença a introduir el concepte d'avaluació. Sempre s'ha de tenir present quina utilitat té i com s'enfoca, per a que sigui productiva. Afegeix que la nota numèrica s'hauria d'evitar en el teatre.

COR DE LA SESSIÓ:

Ens planteja una Proposta de Planificació en 8 punts que il·lustra amb exemples i anècdotes reals (fa més entenedora i amena la classe i ens manté atents) i fomenta la participació (de tal manera que anem reflexionant a la vegada que ens va introduint conceptes):

  1. OBJECTIUS - QUÈ?
    • Com marcar els objectius?
    1. Sabent qui/com ets tu com a professor, pensant en com ets com a alumne.
    2. Coneixent el grup (3 o 4 sessions).
    • Fixar entre 3 i 5 objectius. N'hi ha de 4 tipus:
      • DISCIPLINA TEATRAL
      • DINÀMIQUES DE GRUP
      • CREIXEMENT PERSONAL
      • SOCIALS/POLÍTICS
  2. ESTRATÈGIES - COM?
    • Per a cada objectiu, marcar estratègies.
  3. AVALUACIÓ - COM SABRÉ QUE HO HE ACONSEGUIT?
    • Per a cada objectiu, marcar paràmetres d'avaluació.
    • Exemple de cas que ens planteja la Maria i que anem resolent entre tots a mode de debat:
      • Què? Reduir la dispersió.
      • Com? Lligant exercicis/transicions. Treballant música. Fent pagar penyora "divertida". Jugant amb el nivell de dificultat. Acotant els espais/moments de "fer" vs "parlar". Ocupant a cadascú amb una tasca. Incloent càrrega física.
      • Com sabré que ho he aconseguit? Ex: "Ocupant a cadascú amb una tasca" ho avalues veient si "fan el que els has demanat".
    • PAUSA: durant la pausa ens animem a xerrar amb la Maria sobre escoles de teatre i ella ens explica la seva experiència amb l'Institut del Teatre. Aquesta pausa, de forma no planificada, ha esdevingut part de la classe i ha sigut interessant.

  4. SELECCIÓ D'EXERCICIS
    • Escollir els exercicis tenint present els objectius.
    • Separar-los en blocs: 
      • ESCALFAMENT
      • VEU
      • COS
      • DINÀMICA DE GRUP I ESCOLTA
      • TREBALL DE TEXT
      • IMPROVISACIÓ
    • Exemple: Exercicis de COS: "caminar per l'espai", "canvis de velocitat", "estàtues i escultors", "el mirall", "1 cadira, 1 dret, 1 corrent"...
    • Ordenar-los segons DIFICULTAT. Útil per escollir els exercicis segons progressió de dificultat. Ex: "caminar per l'espai", "canvis de velocitat", "estàtues i escultors" i "el mirall" DIFICULTAT 1. "1 cadira, 1 dret, 1 corrent" DIFICULTAT 2. 
    • Indicar si són de CONTROL DE FOCUS o no i el tipus.
      • FOCUS BAIX COMPARTIT
      • FOCUS BAIX TRASLLADAT
      • FOCUS MITJÀ COMPARTIT
      • FOCUS MITJÀ TRASLLADAT
      • FOCUS ALT
  5. GRAELLA
    • Quantes sessions tenim? Podem repetir exercicis?
    • Preparar una graella procurant equilibrar les repeticions d'exercicis i marcant deadlines.
  6. MATERIAL TALLER
    • Incloure sessions per treballar:
      • VESTUARI
      • ESPAI ESCÈNIC
      • ESPAI SONOR
      • ATREZZO
    • No deixar-ho pel final. Permetre experimentar/descobrir/acostumar-se a/ practicar.
  7. TREBALL DE TAULA
    • Teu individual i teu amb els alumnes.
      • Entrenament
      • Creació/investigació
      • Muntatge taller
  8. TEMPORITZACIÓ
    • Segmentació per blocs a "grosso modo".
    • Exemple: (la graella l'he fet per colors, perquè blogger no em deixa insertar taules)
OCT               Primers contactes. Entrenament actoral.

NOV               Objectius: distribució espai / volum veu / confiança

DES                Temps: 12 sessions de 2h/setmana. 

GEN                Creació.

FEB                Objectius: generar dramatúrgia

MAR               Temps: 12 sessions de 2h/setmana. 

ABR                Espai sonor / espai escènic / vestuari / atrezzo

MAI                 Objectius: muntar / assajar

JUN                 Temps: 12 sessions de 2h/setmana.

    • Un cop tinc aquesta segmentació, ja podré fer la planificació sessió per sessió.
FINAL DE SESSIÓ:

Acabem i recollim.